Ik had als persoonlijk leerdoel vastgesteld om minder snel kritiek of opmerkingen aan te vechten als deze niet correct waren. Ik ga hieraan werken door de kritiek / opmerkingen naderhand op me in laten spelen en dan pas nadenken hoe ik hierop ga reageren als ik dit nog nodig vind.
Ik heb aan mijn leerdoel gewerkt door zoals hierboven genoemd kritiek en opmerkingen eerst te laten bezinken en daarna pas antwoord of weerwoord geven. Daarnaast heb ik op aanrader van een vriend het boek “48 laws of power” gekocht en een deel van gelezen. Dit boek is geschreven door Robert Greene en legt hierin de wetten/regels of hoe je het wilt noemen uit op een interessante manier. Hij kiest er eerst voor om een semi korte uitleg te geven wat deze law/regel inhoudt en daarna kaart hij 2 stukken uit de geschiedenis aan waar deze in gebruikt zijn. Een van de stukken legt nadruk op hoe de law/regel op een manier is toegepast dat hij/zij zijn resultaat mee heeft behaald en dus op een positieve manier heeft gebruikt. En het andere stuk pakt een stuk erbij wat laat zien als je het op een slechte manier gebruikt of als de manier waarop jij de law/regel toepast tegen je kan gaan werken. Tot slot geeft hij nog een kleine conclusie over de betekenis, gebruik op slechte en goede manier. Uit dit boek heb ik een aantal laws / regels gehaald die voor mij van toepassing kunnen zijn tijdens een gesprek waar kritiek of opmerkingen gemaakt worden die misschien niet terecht of correct zijn. Een voorbeeld is regel 9, win door acties en nooit door argument. Hierdoor ben ik gaan toepassen om in plaats van een discussie te voeren over of iets wel of niet terecht is juist te gaan kijken / vragen wat de persoon zou willen zien zodat ik het tegendeel kan bewijzen. Of nog een voorbeeld is regel 38, denk zoals je wil maar gedraag je als anderen. Door regel 38 ben ik de kritiek / opmerkingen wel gaan verwerken tijdens het gesprek en daar mijn gedachten bij hebben maar ze niet uitspreken zodat ik de eer bij mezelf kon houden en een andermans mening respect te tonen.
Ik weet nog niet of ik hier volgend semester aan wil verder werken of dat er mogelijk andere dingen zijn waar ik beter in wil worden, wel zou een vervolgstap zijn dat ik niet alleen leer herkennen wanneer een bepaalde regel in een situatie voorkomt maar ook kijk hoe ik die zelf kan toepassen in een situatie voor mijn voordeel.